رئیس جمهوری که خستگی نمی شناخت
اله مراد سیف /
این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بیوقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد. رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت. (از پیام مقام معظم رهبری)
دولت سیزدهم با ریاست جمهوری آیت اله رئیسی بدون تردید به عنوان یک دولت مردمی یاد و خاطره دولت شهید رجایی را در حافظه تاریخی ملت ثبت کرد و از خود تصویر ماندگاری از با مردم بودن و تلاش خستگی ناپذیر برای حل مشکلات مردم را بر جای گذاشت .دستآوردهای دولت سیزدهم در حوزه های مختلف از جمله سیاست خارجی بسیار درخشان بوده است . ما در این یادداشت صرفا به مرور برخی دست آوردهای اقتصادی دولت سیزدهم در سه سال خدمت خود و البته به علل برخی کاستی ها می پردازیم . مسایل جاری اقتصاد مشخص است و ما هم در پی آن نیستیم که اوضاع را مطلوب جلوه دهیم و یا بر مشکلات سرپوش گذاشته شود. با این حال، لازم است ارزیابی منصفانه ای از وضعیت موجود داشته باشیم و برای این منظور می باید ابتدا فضای خاص سیاسی و اقتصادی زمان روی کارآمدن دولت سیزدهم را مرور کنیم .
در سال ۱۴۰۰ تحریم های همه جانبه نظام سلطه دو اثر واقعی و مهلک را بر اقتصاد تحمیل کرده بود . این ها شامل به صفر رساندن فروش و درآمد نفت و ایجاد مانع برای انتقال منابع ارزی به داخل کشور بود . در این شرایط کشور با تورم نزدیک به ۴۰ درصدی و جهش بیش از ۶ برابری نرخ ارز (از ۴۲۰۰ تا حدود ۲۷ هزار تومان) و رشد بالای نقدینگی درگیر بود و همزمان بسیاری از واحدهای تولیدی نیمه تعطیل و یا بکلی راکد بودند . کشور با همه گیری کرونا دست و پنجه نرم می کرد و نیازهای کشور برای تامین واکسن روی زمین مانده بود . به رغم پرداختن هزینه های سیاسی توافق با آژانس هسته ای ، به اعتراف ریاست بانک مرکزی وقت ، کشور نتوانسته بود انتفاع خاصی از برجام داشته باشد . خروج یکجانبه امریکا از برجام در واقع تیر خلاصی بود که بر همه امیدهای دولت دوازدهم شلیک شده بود . دولت دوازدهم که با کاهش درآمد نفتی مواجه شده بود ، علاوه بر پیش خورکردن بخش عمده ای منابع بودجه در چند ماه اول سال ۱۴۰۰، استقراض ۱۸۰ همتی را هم برجای گذاشته بود که دولت سیزدهم مجبور بود در هر ماه ۱۵ همت از آن را بازپرداخت کند .
در چنین فضایی آیت اله رئیسی کار خودش را شروع کرد . بدون سابقه اجرایی قبلی، هیات دولت خود را تشکیل داد و ریاست آن را بر عهده گرفت . تلاش شبانه روزی ایشان همه را وادار می کرد که همپای او کار کنند . کارهایی که نتایج خود را هم آشکار کرد :
- راه اندازی هزاران کارگاه و کارخانه راکد .
- سامان دهی بانک ها
- جهش مراودات تجاری و ثبت رکورد در صادرات غیر نفتی
- رشد اقتصادی مثبت ۴ درصدی پس از ۱۰ سال
- کاهش نرخ بیکاری و تک رقمی کردن آن
- توسعه زیرساختهای ترانزیتی و راه اندازی کریدور شمال جنوب
- تسهیل مجوزهای کسب و کار
- پیش برد دولت الکترونیک
- ساماندهی توزیع آرد و نان و جلوگیری از قاچاق گسترده آرد
- پیشبرد پروژه های نیمه تمام
- دیپلماسی منطقه ای فعال و به نتیجه رسانیدن عضویت ایران در شانگهای و بریکس
- باز کردن مسیر فروش نفت و انتقال ارز آن به کشور
- اجرای زیر ساخت های مختلف
با این حال برنامه هایی هم اجرا شد که اگرچه با هدف نسبتا موجهی پیگیری شد اما به دلیل این که ابعاد آن کامل دیده نشده بود و پیش نیازهای آن آماده نبود، پیامدهایی بر جای گذاشت که مطلوب رئیس جمهور محترم نبود که از جمله مهمترین آن باید به حذف ارز ترجیحی اشاره کرد. برنامه ای که موجب شد نرخ پایه ارز در اقتصاد را افزایش یابد و از آن طریق اولا یک موج افزایش قیمت ها را به دنبال داشته باشد و ثانیا به افزایش بیشتر نرخ ارز در یک مارپیچ تورمی منجر شود .
رئیسی به درستی مردم مداری را دکترین خود قرار داده بود و برای همین هم وقتی مشاهده کرد که هزینه های معیشتی مردم افزایش یافته است، یارانه های مستقیم را افزایش داد ، وام ازدواج را به صورت موثری اجرایی کرد ، فرزندآوری را تشویق کرد و به هر بهانه ای به مردم کمک مالی کرد . اما همه این ها هم البته هزینه های تورمی خود را داشته است .شاید تصور شود دولت سیزدهم در مدیریت ارز آن طور که می خواست موفق نبوده است. این نیز البته دلایل خاص خود را دارد. از جمله آنها این است که سیاست های ارزی با سیاست های تجاری پشتیبانی نشد. برای مثال، برخی در برابر برگشت ارز صادراتی مقاومت کردند و در شرایط تنش ارزی ، برخی دیگر با فشارهای سیاسی وزارت صمت را وادار کردند واردات غیر ضرور را مجاز کند که از جمله آنها خودروهای خارجی و گوشی های تلفن همراه لاکچری بود . در این شرایط اعوجاج های سیاستی بانک مرکزی و تزریق بی هدف دلارهای نفتی و انتشار گواهی سپرده های ۳۰ درصدی نیز همه آسیب زا بودند و مساله ای را هم برطرف نکردند. از طرف دیگر با افزایش سقف بودجه های پیشنهادی دولت توسط مجلس ، کسری های بودجه دامن زده شد و دولت را مجبور به استقراض از بانک ها و مردم نمود . استقراض دولت از بانک ها با افزایش پایه پولی به تشدید تورم داخلی کمک کرد (که اثر مستقیم خود را بر افزایش نرخ ارز آشکار نمود) و استقراض از مردم با انتشار اوراق مشارکت فشار بر بازار سرمایه را در تداوم رکود این بازار موجب گردید.
واقعیت این است که حکمرانی اقتصادی در کشور ما یک مجموعه یکپارچه را منعکس نمیکند . اختیارات زیاد و البته قانونی مجلس عملا ابزار برنامه ریزی اقتصادی (در قالب برنامه های توسعه و نیز برنامه یکساله در قالب بودجه عمومی) را از دست دولت خارج می سازد و دولت را به راهی می برد که تبعات آن را باید دولت و در نهایت شخص ریاست جمهور پاسخگو باشد .لذا، قوه مجریه در برنامه ریزی اقتصادی به طور خاص و در حکمرانی اقتصادی به طور کلی از اختیارات کاملی برخوردار نیست.
به هر حال ریاست محترم جمهور فقید و شهید ما در دولت سیزدهم بسیار تلاش کرد و نتایج مثبت بسیاری هم از این تلاش ها ظاهر شد اما اگر این اخلاص و مجاهدت در شرایط ساختاری مناسب تری اتفاق می افتاد هم اکنون با دستآوردهای بسیار بالاتر اقتصادی روبرو می بودیم . آنچه باید تاکید شود این است که شخص آقای رئیسی سهم بالاتری در موفقیت ها و سهم کمتری در کاستی ها داشته است . رئیسی به جوانان اعتماد کرد که البته خود به نخبه پروری انجامید، اما هزینه های خود را هم داشت . یادش گرامی و رضوان الهی ارزانی او باد.
در ادامه کارنامه اقتصادی دولت سیزدهم از نگاه بانک جهانی آورده می شود . باید اعتراف کرد که دیگران ارزیابی مثبت تری در مقایسه با تحلیلگران دانشگاهی ما، از عملکرد ایشان ارائه داده اند :
روایت بانک جهانی از کارنامه موفق آیت الله رییسی در بخش اقتصاد
بانک جهانی به ارائه جدیدترین ارزیابی خود از عملکرد اقتصاد ایران پرداخته که از کارنامه موفق دولت آیتالله رئیسی در حوزه اقتصاد خبر میدهد.
بانک جهانی در گزارشی از وضعیت اقتصادی ایران به بررسی عملکرد دولت آیتالله سیدابراهیم رئیسی پرداخته و از کارنامه موفق وی در عرصه اقتصاد خبر داده است.
در این گزارش آمده است که اقتصاد ایران بهرغم تداوم تحریمهای اقتصادی و تشدید شرایط نامطمئن ژئوپلیتیک به رشدی پایدار طی چهار سال گذشته رسیده است. درحالیکه بخش نفت به این رشد کمک کرده، بخش غیرنفتی بهویژه خدمات و صنعت، موتور اصلی رشد اقتصادی بوده است.
بخش تولید به سمت تأمین نیازهای داخلی سوق داده شده و این امر تا حدودی اثر تحریمهای مالی و تجاری و محدودیت دسترسی به منابع ارزی را خنثی کرده است. بخش اشتغال نیز اخیراً به سطح قبل از بحران کرونا رسیده است. سیاستهای مالی جدید بهویژه در زمینه تأمین اجتماعی و انتقال یارانه نقدی تا حدودی از اثرات شوکهای خارجی بر سطح زندگی اقشار آسیبپذیر کاسته و به رشد پایدار اقتصاد کمک کرده است.
رشد اقتصادی ۵.۱ درصد و بیکاری ۷.۶ درصد شد
بانک جهانی به جزئیات موفقیت دولت آیتالله رئیسی در اقتصاد ایران اشاره کرده و نوشته است: رشد اقتصادی ایران در نیمه نخست سال ۲۴-۲۰۲۳ عمدتاً در نتیجه عملکرد بخش نفت و خدمات به ۵.۱ درصد رسیده است. ارزش افزوده بخش نفت به دلیل کمبود عرضه در بازار جهانی و موفقیت دولت سیزدهم در بازاریابی برای صادرات به ۱۷.۱ درصد رسیده است. بخش غیرنفتی نیز رشد قوی ۳.۸ درصدی داشته که باعث شد اشتغال به سطح قبل از بحران کرونا برسد. ایجاد اشتغال ۲.۹ درصد رشد کرد و نرخ بیکاری به ۷.۶ درصد رسیده که رکورد جدیدی است.
درآمد کمتر از حد انتظار دولت در هفتماهه آوریل تا اکتبر ۲۰۲۳ باعث شد دولت در هزینههای خود اولویتبندی کند. تنها ۷۲ درصد درآمدهای بودجه در این دوره محقق شد. در این دوره به دلیل افت قیمت نفت تنها نیمی از درآمد نفتی پیشبینیشده محقق شد.
نرخ تورم به زیر ۴۰ درصد رسید
در ۱۱ ماهه سال ۲۴-۲۰۲۳ نرخ تورم کاهش یافت، اما همچنان بالای ۴۰ درصد باقی ماند. کاهش تورم در این دوره ناشی از کاهش انتظارات تورمی، امیدواریها به پیشرفت در مذاکرات هستهای و سیاستهای پولی انقباضی بوده است. نرخ تورم در این دوره ۴۱.۴ درصد بوده است. بانک مرکزی برای مهار تورم اقداماتی انجام داد از جمله اینکه ناترازی بانکها را محدود کرد، الزامات ذخیره بانکهای پرریسک را افزایش داد و نرخ بهره و سپرده بانکی را بالا برد.
دولت رئیسی ۶.۵ میلیون نفر را از خط فقر بالا کشید
بین سالهای ۲۱-۲۰۲۰ و ۲۳-۲۰۲۲ با احیای اقتصاد، فقر در کشور کاهش یافت. طی دو سال، نرخ فقر بر اساس خط درآمدی ۶.۸۵ دلار در روز ۷.۴ درصد کاهش یافت و به ۲۱.۹ درصد در سال ۲۳-۲۰۲۲ رسید. یعنی ۶.۵ میلیون نفر از این خط فقر بالا کشیده شدند. جمعیتی که در زیر خط فقر درآمدی ۳.۶۵ دلار در روز قرار داشتند نیز ۲.۲ درصد کاهش یافت و به ۳.۸ درصد از کل جمعیت کشور رسید.
نابرابری در ایران کمتر و ضریب جینی به ۳۴.۸ درصد کاهش یافت
بین سالهای ۲۱-۲۰۲۰ و ۲۳-۲۰۲۲، چهار دهک پایین رشد مصرف بیشتری را در مقایسه با ۶ دهک بالایی تجربه کردند که به معنای کاهش نابرابری در کشور است. ضریب جینی از ۳۵.۸ درصد به ۳۴.۸ درصد کاهش یافت. ترکیبی از افزایش دستمزدها، افزایش اشتغال و توزیع یارانه نقدی به رشد مصرف و کاهش فقر در ایران کمک کرده است.
این گزارش در ادامه به برخی مشکلات ساختاری اقتصاد ایران اشاره کرده و نوشته است: اقتصاد ایران همچنان با شوکهای ساختاری مواجه است که بر روند توسعه پایدار کشور تأثیر میگذارد. تحریمها انتقال تکنولوژی و سرمایهگذاری برای رشد تولید و بهرهوری را محدود کرده است.
یارانههای انرژی و پایین نگهداشتن قیمت کالاهای دیگر باعث ایجاد عدم تعادل بین عرضه و تقاضا و مصرف بیرویه شده و این مسئله بار مالی سنگینی را بر دولت تحمیل کرده و به ضرر محیطزیست تمام شده است. فرصتهای شغلی محدود و تورم بالا بر قدرت خرید مردم تأثیر گذاشته است. تخمین زده میشود ۴۰ درصد خانوارها در وضعیت آسیب پذیری قرار داشته باشند به این معنی که اگر شوکی را تجربه کنند وارد وضعیت فقر شوند.
پیرشدن تدریجی جمعیت، مهاجرت نیروی ماهر و کاهش نرخ تورم نهتنها بر رشد اقتصادی تأثیر میگذارد؛ بلکه صندوقهای بازنشستگی را نیز تحتفشار قرار میدهد. چالشهای مالی مثل کمبود سرمایه بخش بانکی و کمبود نقدینگی دورنمای رشد اقتصادی بخش خصوصی را محدود میکند.
نرخ تورم به روند نزولی خود ادامه میدهد
این گزارش با ترسیم چشمانداز اقتصاد ایران ادامه داد: انتظار میرود رشد اقتصادی به ۲.۸ درصد در سالهای ۲۰۲۴-۲۵ و ۲۶-۲۰۲۵ برسد. رشد قابل توجه تولید و صادرات نفت که در سال ۲۴-۲۰۲۳ شاهد بودیم در این دوره تعدیل میشود و این مسئله بر بخش غیرنفتی نیز تأثیر میگذارد. تقاضای ضعیف جهانی، تحریمها، کمبود انرژی، محدودیتهای نقدینگی، کاهش سرمایه گذاری وتنشهای ژئوپلتیک بر این چشم انداز تأثیر میگذارند. نرخ تورم به روند نزولی خود ادامه میدهد.
تراز حسابهای جاری در وضعیت مازاد قرار دارد که به نظر میرسد مازاد تراز این حسابها تحت تأثیر کاهش قیمتهای جهانی و رقابت در بازار بین المللی به تدریج کاهش یابد. پیش بینی میشود فقر به روند نزولی خود البته با شیب کمتر ادامه دهد. جمعیت فقرا در خط درآمدی ۶.۸۵ دلار ۳ درصد دیگر طی سه سال آینده کاهش مییابد.
منبع: مهر