ضرورت ساماندهی صنعت خودرو سازی در شرایط تحریم

0

این روزها آشفتگی وضعیت قیمت و عرضه خودرو ، به گونه ای پیش رفته که هم مصرف کننده ، هم تولید کننده و هم دولت را سر در گم کرده است . فشار تحریم و محدودیت منابع ارزی، دولت را مجبور ساخته که نوعی خود تحریمی را با ممنوعیت واردات خودرو به مصرف کنندگان تحمیل کند . خودروسازها نیز که در افزایش کارآیی و کیفیت و نیز در مدیریت هزینه و کاهش قیمت های تمام شده، در چند سال گذشته کاری از پیش نبرده اند، در صدد هستند که از این آب گل آلود ماهی بگیرند و از همین جهت نیز افزایش قیمت خودرو را ، به عنوان مساله اصلی صنعت خودروسازی ، روی میز وزیر محترم صنعت قرار داده اند. نهایتاً ، این مصرف کننده است که باید همه این فشارها را تحمل کرده و بار سنگین قیمت های بالا ، آشفتگی عرضه و عمل نکردن خودروساز به تعهد خود و نیز کیفیت پایین محصولات و خدمات ضعیف پس از فروش را بر دوش خود حمل کند . در این شرایط چه می توان کرد و دولت چه وظیفه ای دارد؟

  • در این که وضعیت انحصار چند جانبه و نیز ممنوعیت های واردات خودرو، شرایط را برای تحمیل اراده غیر منطقی خودروسازها به مصرف کننده آماده کرده است، تردیدی وجود ندارد . لیکن، در نهایت این تنها مصرف کننده نیست که زیان می بیند ، بلکه در ادامه این روند، نهایتًا ظرفیت های فنی و تولید خودروسازها هم آسیب جدی خواهد دید . دنیای خودروسازی، دنیای رقابت است و خودروسازهای مطرح جهان چنانچه هریک سالانه صدها ابداع را به ثبت نرسانند، سهم بازاری و مشتریان خود را از دست خواهند داد . خودروسازهای داخلی چگونه می خواهند در شرایطی که انگیزه ای برای پیشرفت ندارند، در آینده حرفی برای گفتن در بازار جهانی خودرو داشته باشند ؟ لذا ، اگرچه در کوتاه مدت ممکن است آنها بتوانند شرایط خود را تحمیل کنند ، در بلندمدت بازنده اصلی هم آنها خواهند بود و بیم آن می رود که صنعت خودرو سازی در ایران رو به اضمحلال گذاشته و تنها شرکتهایی مونتاژ کننده و یا وارد کننده در داخل باقی بمانند. مقایسه روند گذشته نیز این واقعیت را تایید می کند .در حالی که زمانی صنعت خودرو سازی ما جلوتر از کره جنوبی بوده است ، هم اکنون مصرف کننده ایرانی باید با حسرت به محصولات خودرویی آن کشور نگاه کند .
  •  صنعت خودروسازی غیر از ساخت اتوموبیل ، قطعه سازی را نیز شامل می شود . آنچه در این روزها کمتر بدان توجه می شود، سرنوشت قطعه سازها به عنوان یک قطب مهم صنعت خودرو در داخل است . این صنعت که تعداد قابل توجهی از بنگاههای کوچک و متوسط کشور را در خود جای داده است، از جهت ایجاد اشتغال نیز اهمیت زیادی در اقتصاد ملی دارد . به رغم پیشرفتی که در سالیان گذشته در صنعت قطعه سازی داشته ایم، لیکن، این روزها وضعیت مناسبی این پیشه ندارد . اگر به سرنوشت و آینده صنعت خودرو سازی علاقه مند هستیم ، حل مسایل آن الزاما می باید با ملاحظه مسایل صنعت قطعه سازی صورت گیرد . صنعت قطعه سازی، پتانسیل صادراتی بیشتری حتی نسبت به خودروسازی داشته و در گذشته نیز این را به اثبات رسانیده است . هم اکنون ، تولیدکنندگان قطعه از مسایلی مانند نبود نقدینگی و افزایش سرسام آور قیمت مواد اولیه و فولاد ،نرخ بالای تسهیلات، تجهیزات فرسوده ،کمبود سرمایه در گردش و نیز انباشت مطالبات از شرکت های خودرو ساز در فشار بوده و با تهدید جدی مواجه هستند  و لذا در زنجیره پایین دستی صنعت خودرو ، نیازمند راهبردهای اساسی و همه جانبه برای رفع موانع کسب و کار خود می باشند .
  • مصرف کننده ضلع سوم مساله خودرو در کشور است . ممنوعیت واردات خودرو که مبتنی بر مصلحت بزرگتری ( مربوط به محدودیت منابع ارزی ناشی از تحریم) است، خود به بار مضاعفی بر دوش مصرف کننده تبدیل شده است و موجب گردیده تا مصرف کننده هیچ گونه سپر دفاعی در برابر تحمیل های انجام شده از جانب شرکت های عرضه کننده خودرو نداشته باشد . تنوع اندک و دایره انتخاب محدود ، قیمت بالا ، کیفیت پایین ، عدم انجام تعهدات برای تحویل به موقع خودرو و نیز خدمات ضعیف پس از فروش ، پنج مساله اساسی مصرف کننده است . برخی از این مسایل مانند قیمت بالا و کیفیت پایین از گذشته وجود داشته و برخی دیگر با تشدید تحریم ها جدّی شده اند . از آنجا که بخش عمده جامعه هدف صنعت خودرو، مصرف کنندگان داخلی هستند ، ایجاد شرایط برای متعهد کردن خودروسازها ، در ایجاد شرایط بهتر برای مصرف کننده، بخشی از راه کارهای اساسی حل مسایل صنعت خودرو می باشد . شفاف سازی تعهدات خودروسازان و نظارت بر اجرای آن تعهدات ، در کنار برخورد قضایی با تخلفات، باید جدی گرفته شود تا خودروسازها، با بهانه تحریم، بیش از این به مصرف کننده اجحاف روا ندارند .

با ملاحظه آنچه گفته شد این نتیجه روشن حاصل می شود که مساله اصلی افزایش قیمت خودرو برای عرضه کنندگان نیست . بلکه مساله اساسی تر از قیمت است و اگر قرار است قیمت خودرو نیز افزایش یابد، الزاماً می باید در قالب طرحی جامع ، برای ساماندهی وضعیت صنعت خودرو در شرایط تحریم و با ملاحظه مسایل سه ضلع این صنعت یعنی تولید کنندگان ، قطعه سازان و مصرف کنندگان خودرو انجام پذیرد.

0

One thought on “ضرورت ساماندهی صنعت خودرو سازی در شرایط تحریم

  • ۱۳۹۷/۰۹/۱۸ at ۵:۰۰ ب.ظ
    Permalink

    بسیار علمی و کاربردی بود.

    0
    Reply

پاسخ دهید

Your email address will not be published. Required fields are marked *