ظرفیت ها و محدودیت های مدیریت بحران در صحنه جنگ نرم اقتصادی دشمن علیه جمهوری اسلامی ایران

۰

نویسندگان: الله مراد سیف ، محمد خجسته

 فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج، سال شانزدهم، شماره ۶۰ ، پاییز ۱۳۹۲

تاریخ دریافت:  ۲۵/۲/۹۲             تاریخ پذیرش نهایی:  ۲۷/۶/۹۲

<دریافت متن کامل>

چکیده

موضوع جنگ نرم به دفعات در فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح شده است، معظم له استادان و پژوهشگران دانشگاه ها را به عنوان فرماندهان در میدان مقابله با جنگ نرم دشمن، مورد خطاب قرار داد هاند. جنگ نرم اقتصادی از ابعاد مهم در صحنه جنگ نرم است که به رغم اهمیت و تمرکز روزافزون دشمنان بر آن، کمتر در ادبیات جنگ نرم مورد کنکاش قرار گرفته است.

تحقیق حاضر با هدف شناسایی ماهیت و اهداف جنگ نرم اقتصادی و معرفی ظرفیتها و محدودیتهای مدیریت این صحنه، به روش توصیفی- پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام شده و از طریق روشهای آماریِ توصیفی و استنباطی به سؤالات تحقیق پاسخ داده است. نتایج این تحقیق با تمرکز بر اصول مدیریت پیشگیرانه بحران در صحنه جنگ نرم اقتصادی در سه سطح نهادی، ابزاری و شناختی -انسانی در دو بعد داخلی و خارجی، برای هر یک از سه حوزه عموم مردم)افکار عمومی(، نخبگان،دولت و کارگزاران دولتی تشریح شده است.

یافته های تحقیق حاکی از آن است که جنگ نرم اقتصادی را می توان مترادف با تضعیف یا فروپاشی باورها، ارزشها و الگوهای رفتاری یک کشور در حوزه اقتصاد دانست که اهداف آن در قالب ارزشها و الگوی تولید، ارزشها و الگوهای مصرف و نیز ارزشها و الگوی مدیریت اقتصادی شامل ساختار رسمی و غیر رسمی اقتصاد کشور قابل دسته بندی می باشد. در پایان، نتایج نهایی تحقیق، در ۵۱ شاخص به عنوان ظرفیت و ۳۳ شاخص به عنوان محدودیت در مقابله با جنگ نرم اقتصادی دشمن شناسایی شده و چگونگی استفاده از آنها در بیان راهبرد و مدل مفهومی موضوع موردمطالعه، خلاصه شده است.

 

۰

پاسخ دهید

Your email address will not be published. Required fields are marked *