چالش سیل و اقتصاد جبران خسارت سیل

0

اله مراد سیف /  هیچ کشوری نیست که مصون از بلایای طبیعی باشد . کشوری مانند ژاپن در معرض زلزله و کشوری مانند امریکا در معرض طوفان های ویرانگر قرار دارد . لذا آنچه مهم است چگونگی مدیریت حوادث طبیعی، از مرحله قبل از وقوع تا مرحله پس از وقوع  آن است . امسال را رهبر معظم انقلاب سال فرصت ها و رونق تولید اعلام فرمودند . سالی که  با سیل آغاز شد و تا کنون برآوردها حاکی از خسارت ۳۰ هزار میلیارد تومان می باشد . در این شرایط توصیه های اقتصادی چه می تواند باشد و از کدام فرصت ها و چگونه باید استفاده کرد ؟

آنچه روشن است این که در شرایط خباثت های تهاجمی امریکا و همراهی اعلام نشده اروپا با آن در برخورد با ج.ا.ایران ، اگر رونق در تولید بخواهد ایجاد شود تنها در بستر بهره گیری از ظرفیت های داخلی ممکن خواهد بود . وقوع سیل اگرچه خسارت زیادی را به بار آورد و ۲۳ استان کشور را مستقیم درگیر کرد ، لیکن صحنه های زیبایی از وحدت و همدلی و همکاری ملی را به نمایش گذاشت که کم نظیر بود . ورود ارتش ، بسیج و سپاه در راس این تلاش ها نمایشی از مردمی بودن نیروهای مسلح بود که خاطره دفاع مقدس را در پهنه سرزمینی ایران زنده کرد. دولت و ملت در کنار هم تلاش کردند و در حال تلاش هستند تا آسیب های سیل را به حداقل ممکن کاهش دهند . درست در این شرایط ،در حالی که فرمانده کل سپاه برای کمک به سیل زدگان تا کمر در سیلاب  بود ، خباثت امریکا در اعلام سپاه به عنوان یک گروه تروریستی ضمن ایجاد یاس در آنها که هنوز در داخل چشم امید به آنسوی آب ها دوخته بودند، موجب شد سپاه در چشم ملت بزرگتر و در دل آنها بیشتر جای گیرد . نکته ای که از چشم تحلیلگران بنگاه بی بی سی هم پنهان نماند و پیش بینی کرد که حرکت ترامپ به تقویت جایگاه سپاه در داخل منجر شود .  تا اینجای کار آنچه اتفاق افتاده نمایشی از تکیه بر ظرفیت های داخلی و بهره گیری از فرصت های ملی بوده است . اگر با فرهنگ قرآنی نظر کنیم و در دل مشکلات  فرصت ها را ببینیم (که فان مع العسر یسرا ، ان مع العسر یسرا) می توانیم از تهدیدات فرصت خلق کنیم و بر بستر یک مشارکت جمعی در سطح ملی بسیاری از تنگناهای موجود را برطرف سازیم . برای این منظور و در این راستا پیشنهادهای زیر ارائه شده است :

  • تامین مالی خسارت سیل لازم است . کمک های بلاعوض و ارائه تسهیلات ارزان به آسیب دیده ها باید صورت گیرد .لیکن مدیریت پرداخت می باید به گونه ای کارآمد عمل کند که رعایت استحقاق از یک سو و نظارت بر هزینه کرد آن از سوی دیگر جدی گرفته شود .
  • آنچه مهم است این برنامه نباید با دست اندازی به منابع بانک مرکزی که موجبات رشد پایه پولی و تشدید تورم را فراهم می سازد صورت گیرد .
  • توصیه مشخص دیگر این است که برداشت از صندوق توسعه ملی در حداقل ممکن و آن هم برای ترمیم زیرساخت های تخریب شده صورت گیرد .
  • پیشنهاد می شود برای جبران خسارت‌ سیل زده ها از سوخت خودروهای بنزینی هر لیتر ۲۰۰ تومان مالیات دریافت و به مناطق سیل‌زده اختصاص یابد. از این محل در سال مبلغی بیش از ۶۵۰۰ میلیارد تومان آزاد خواهد شد .
  • پیشنهاد دیگر حذف سه دهک پردرآمد جامعه از شمول یارانه‌بگیران و اختصاص منابع آزاد شده به استان‌های سیل‌زده است که از این محل نیز حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان آزاد خواهد شد .
  • کمک های مردمی نباید فراموش شود . این کمک ها نسبت به سایر منابع اثربخش تر و با تبعات منفی کمتر است . ضمن این که موجب تقویت وحدت و همدلی خواهد شد . استان های معین برای هر استان آسیب دیده می تواند مشخص و مسئولیت بخشی از بازسازی ها به آنها سپرده شود . در این رابطه ائمه جمعه و مراجع می توانند نقش آفرینی کنند .
  • امکانات نیروهای مسلح می تواند در آماده سازی مناطق برای بازسازی بسیار موثر باشد .
  • بسیج سازندگی بستر مناسبی برای سازماندهی مشارکت مردمی در بازسازی می باشد.

تصویر یادداشت از : تسنیم

0

2 thoughts on “چالش سیل و اقتصاد جبران خسارت سیل

  • ۱۳۹۸/۰۱/۲۱ at ۷:۴۷ ب.ظ
    Permalink

    با سلام واحترام از موارد پیشنهادی برای جبران خسارت سیلزدگان میتوان روی افزایش قیمت بنزین تا۱۵۰۰ تومان هم حساب کرد که مبلغ۵۰۰ تومان اضافه شده به جبران خسارت سیلزدگان اختصاص یابد . پذیرش این قیمت از سوی مردم نیز در شرایط کنونی آسان خواهدبود .

    0
    Reply
  • ۱۳۹۸/۰۲/۰۳ at ۱۲:۳۳ ب.ظ
    Permalink

    مطالب منطقی و خوبی منتشر کردین پیشنهاد من این است که دولت با تصویب مجلس به قبض آب مشترکین در مناطق غیر سیل زده مبلغی معادل مصرف یک دوره عوارض بگیرد با این کار حجم بسیار زیادی درآمد جمع آوری خواهد شد و به هیچکس و هیچ بخشی فشار نخواهد آمد و چود افراد متناسب با درآمدشان مصرف بالاتر آب دارند خودبخود عادلانه برخورد خواهد شد.

    0
    Reply

پاسخ دهید

Your email address will not be published. Required fields are marked *