ضرورت تمرکز دولت چهاردهم بر رونق سفره مردم

ضرورت تمرکز دولت چهاردهم بر رونق سفره مردم

عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) با بیان اینکه هر اقدام اقتصادی دولت جدید باید معیشت مردم را بهتر کند، گفت: به عبارت بهتر رونق سفره زندگی مردم، ملاک موفقیت اقتصادی دولت محسوب می‌شود.

الله مراد سیف

الله‌مراد سیف، عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) در گفت‌وگو با ایکنا، پیروزی ملت ایران در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را تبریک و سپس به اولویت‌های اقتصادی دولت جدید اشاره و تأکید کرد: از دولت جدید انتظار می‌رود مسائل اصلی اقتصاد را اولویت جدی خود قرار دهد و همانطورکه مقام معظم رهبری فرمودند، اصلاح معیشت و ارتقای سطح کیفیت زندگی مردم باید برای مسئولان دولت جدید مهم تلقی شود.

وی افزود: به طور کلی لازم و ضروری است اقتصاد در اولویت باشد و این خود یک رویکرد است و باید در دستورکار دولت جدید قرار گیرد، زیرا با تمرکز بر این رویکرد است که می‌تواند راهبرد خود را مشخص و تعیین کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) بیان کرد: از شعار سال استنباط می‌شود، تولید موضوع مهم و حیاتی است و در جهت حل مسائل معیشتی مردم عاملی اثرگذار محسوب می‌شود و لذا باید تقویت تولید با جهت‌گیری بهبود معیشت یک اصل ضروری به حساب آید. صادرات و ایجاد ارزش‌افزوده برای تولیدکننده هم به نفع تولید است و هم اینکه فضای اقتصادی را به سمت بهبود سوق می‌دهد.

نباید از سفره مردم غفلت شود

سیف با بیان اینکه دولت جدید نباید از سفره مردم غفلت کند، گفت: گاهی اوقات اتفاق می‌افتد تولید رونق پیدا کرده ولی اثرگذاری خاصی در سفره مردم رخ نداده و دلیلش هم به خاطر این است که تولید با هدف بهبود وضعیت معیشت مردم تقویت نشده و بیشتر صادرات مدنظر قرار گرفته؛ در صورتی‌که وقتی رشد تولید اتفاق می‌افتد هم باید برای کشور ارزش‌افزوده به همراه داشته باشد و هم سفره مردم را بزرگ‌تر از قبل کند.

وی به اهمیت جهت‌گیری‌های اقتصادی اشاره و تأکید کرد: دولت جدید باید از همان ابتدا جهت‌‎گیری اقتصادی داشته باشد و مشخص کند چه برنامه‌ای برای صادرات، واردات، اشتغال و دیگر موارد دارد. همه این جهت‌گیری‌ها اگر تأثیر مثبتی بر زندگی و معیشت مردم نگذارد نه رضایت مردم جلب می‌شود و نه اینکه دولت می‌تواند در ادامه راه موفق شود.

این کارشناس اقتصادی در این باره افزود: به نظر من هر اقدام اقتصادی باید معیشت مردم را بهتر کند و سفره زندگی مردم است که ملاک موفقیت اقتصادی دولت محسوب می‌شود. مثلاً صادرات امری خوب و پسندیده است و موجب ارزآوری است ولی باید دقت شود مبادا قیمت کالاهای اساسی با قیمت کالاهای صادراتی به دست مردم برسد. در بحث معیشت باید به سبد غذایی توجه ویژه‌ای شود چون در حال حاضر مردم در این زمینه با مشکلات بسیاری مواجه هستند.

سیف به اهمیت مسکن هم اشاره کرد و گفت: مردم در تهیه مسکن با مشکل مواجه هستند و به همین دلیل و با هدف حل چنین معضلی باید ساخت مسکن در اولویت قرار داشته باشد. به هر حال اجاره بخش قابل توجهی از سبد هزینه‌های خانوار را شامل شده و فشارهای اقتصادی را برروی جامعه مضاعف کرده است.

ضرورت بهبود وضعیت کسب و کار در دولت جدید

وی بهبود وضعیت کسب و کار و اشتغال را یکی دیگر از اولویت‌های اصلی و مهم دولت جدید خواند و در این رابطه اظهار کرد: وقتی تولید در جهت مهار تورم و ایجاد اشتغال حرکت کند، پس از مدتی اثرات آن در جامعه ملموس و محسوس خواهد بود و رضایت خاطری را در لایه‌‎های مختلف اجتماعی به وجود می‌آورد. در کشور ظرفیت‌ها و منابع بسیاری وجود دارد و به نظر می‌رسد با استفاده از آنها می‌توان اتفاقات خوبی را رقم زد.

عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) ادامه داد: تجربه نشان داده وقتی در ابتدا دولت‌ها روی کار می‌آیند، انتظارات مثبتی شکل می‌گیرد مثلاً قیمت ارز کاهش یابد ولی باید در نظر داشت این پنجره‌ انتظاراتی است که امکان دارد خیلی سریع بسته شود و لذا باید سریعاً از این شرایط استفاده کرد تا تحولات خوب و مثبت رقم بخورد و این انتظارات پایدار باشند. با انتظارات مثبت می‌توان تورم را کاهش داد ولی لازمه آن ارائه برنامه روشن و مدون از جانب دولت است.

سیف با بیان اینکه در شرایط ثبات می‌توان اتفاقات مثبتی را برای اقتصاد رقم زد، گفت: دولت جدید با چالش‌های بسیاری هم مواجه هست؛ تحریم و تورم در زمره این چالش‌هاست و سیاستگذار اقتصادی را با مشکلات بسیاری مواجه می‌سازد و مسائل را پیچیده‌تر می‌کند. دولت آینده مسیری سختی را در پیش دارد و لازم است هر گره‌گشایی که انجام می‌دهد پایدار باشد نه مقطعی و گذرا و صرفاً با تزریق مسکن‌ها مشکلات برای همیشه رفع نخواهند شد. مسائل باید ریشه‌ای دنبال شوند و جهت‌گیری کلی به سمت بهبود هدایت شوند.

گفت‌وگو از سعید امینی

پاسخ دهید

Your email address will not be published. Required fields are marked *