ایران با پرداخت ۴۵ میلیارد دلار یارانه انرژی از چین جلو زد

ایران با ۸۰ میلیون نفر جمعیت، سالیانه ۴۵ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می کند در حالی که چین با ۱٫۵ میلیارد نفر جمعیت، ۳۸ میلیارد یارانه انرژی دارد.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در نشست خبری (شنبه ۲۹ دی ۹۷) : از نظر مصرف سوخت در وضعیت مطلوبی نیستیم و با میانگین و استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم.مقابله با مصرف بی رویه انرژی در کشور نیاز به عزم ملی دارد، اضافه کرد: بهینه سازی مصرف سوخت مربوط به یک سازمان یا نهادی خاص نیست و همه بخش ها باید کمک کنند. نکات مهم نشست خبری مذکور به شرح زیر است :

  •  بودجه کشور توان پاسخگویی به این میزان از یارانه انرژی را ندارد.
  •  ۱۵ درصد یارانه انرژی که در دنیا پرداخت می‌شود مربوط به ایران است که برای پرداخت آن سالانه ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی کشور مصرف می شود.
  •  پرداخت یارانه سنگین مانع توسعه است و باید در آن تجدید نظر کرد.«پرداخت یارانه انرژی با هدف دستیابی به عدالت اجتماعی انجام می‌شود اما باید بررسی کرد که این موضوع تا چه حد توانسته به تحقق عدالت اجتماعی کمک کند.»** دولت و مجلس برنامه ای برای افزایش قیمت سوخت ندارد
  •  دولت و مجلس برنامه‌ای برای افزایش قیمت سوخت در سال آتی ندارند
  • اکنون ۵۰ درصد یارانه انرژی به سه دهک ثروتمند جامعه می‌رسد که بهای سوخت آنها سه درصد از هزینه هایشان را تشکیل می دهد.
  •  ابزار قیمتی از مهمترین شیوه ها برای کنترل مصرف به شمار می رود.
  •  بنزین در ایران ارزان است،  البته باید توجه داشت که سرانه درآمد مردم ایران پایین بوده باید در جای خود به آن پرداخته شود.
  •  اخذ جریمه، ابزار دیگر مدیریت مصرف سوخت است که تجربه نشان داده که کارساز نیست.
  •  فرهنگ‌سازی و آموزش به عنوان ابزار دیگر مدیریت مصرف سوخت است، باید برای گروه هایی مانند دانش آموزان و بانوان فرهنگ سازی کرد.** تلفات انرژی در ایران معادل ۴۴۵ میلیون بشکه نفت خام در سال
  • براساس ترازنامه سال ۱۳۹۵، انرژی کشور سالیانه معادل ۳۹۶ میلیون بشکه نفت خام انرژی در بخش خانگی مصرف می شود.
  •  میزان مصرف انرژی در بخش صنعت معادل ۳۳۱ میلیون بشکه و در بخش حمل و نقل معادل ۳۱۹ میلیون بشکه نفت خام است.
  • بخش عمده‌ای از سوخت در خودروهای فاقد استاندارد و فرسوده هدر می رود، مصرف بالای سوخت در کشور در حالی است که سرانه مالکیت خودرو در ایران پایین است.
  • در ایران برای به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر به طور متوسط ۷٫۸ لیتر بنزین مصرف می شود در حالی که میانگین آن در اروپا ۵٫۵ لیتر است که برای کاهش آن به ۴ لیتر برنامه ریزی کردند.
  • سالیانه معادل ۴۴۵ میلیون بشکه نفت خام تلفات انرژی در کشور داریم که باید فکری به حال آن کرد.** مصرف گاز ۳ فاز پارس جنوبی توسط بخاری های سنتی
  • هر بخاری سنتی روزانه ۱۱٫۵ متر مکعب گاز مصرف می‌کند که بالاتر از استاندارد جهانی است.
  • بخاری های سنتی به علت فناوری پایین، در ۱۱۰ روز سرد سال در مجموع معادل تولید سه فاز پارس جنوبی، گاز مصرف می کنند.
  • برای توسعه سه فاز پارس جنوبی باید ۱۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرد، در حالی که برای تبدیل بخاری های هوشمند با بخاری های سنتی تنها به سه میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است.** آمادگی برای تعویض ۱۵۰ هزار بخاری ناایمن مدارس
  • حدود ۱۵۰ هزار بخاری و وسیله گرمایشی غیر استاندارد در مدارس کشور وجود دارد که در صورت همراهی سازمان نوسازی و تجهیز مدارس می توان آنها را در مدت دو سال با بخاری های جدید و ایمن جایگزین کرد.
  • ظرفیت ساخت سالانه ۳۰۰ هزار بخاری هوشمند وجود دارد که از طریق آن می توان در مدت ۲ سال بخاری های مدارس را تعویض کنیم.
  •  دولت برای هر بخاری جدید ۲۵۰ دلار یارانه می‌دهد.
    ** ضرورت ایجاد سازمان متولی انرژی در کشور
  •  اگر ما بتوانیم یک سازمان واحد متولی انرژی در کشور ایجاد کنیم می توانیم وضعیت مدیریت مصرف سوخت را سامان بدهیم.
  • بخش عمده ای از تلفات انرژی کشور در نیروگاه ها و برای تبدیل گاز به برق است. بهره وری نیروگاه‌های حرارتی کشور ۳۸ درصد است که فاصله زیادی با استاندارد جهانی دارد.
  • قرار است ۱۱۰ هزار چاه کشاورزی تا سه سال آینده برقی شود .
  • جایگزینی ۱۴۰ هزار تاکسی گازسوز با تاکسی فرسوده، نوسازی ۶۵ هزار کامیون و کشنده سنگین، توسعه حمل و نقل ریلی و مترو از مهم‌ترین برنامه‌های در دست اجرا برای مدیریت کلان مصرف سوخت در کشور است.
  •  حدود ۱۹٫۵ میلیارد دلار پروژه مصوب برای بهینه سازی مصرف سوخت در کشور وجود دارد که برخی از آنها به خوبی در حال اجراست اما در اجرای شماری از این طرح ها مشکلاتی رخ داده است.
  • بخشی از چالش هایی که در روند اجرای این طرح ها رخ داده مربوط به انتقال این پروژه‌ها به وزارت صنعت است که از جمله آنها می توان به طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل و تاکسی ها اشاره کرد.** دولت و مجلس برنامه ای برای افزایش قیمت سوخت ندارند
  • طرح های مختلفی برای مدیریت مصرف بنزین در دست اجراست که از جمله می‌توان به توزیع بنزین به همه افراد به جای خودرو اشاره کرد که در راستای عدالت اجتماعی مطرح شده است.
  • یارانه بنزین با هدف تحقق عدالت اجتماعی پرداخت می شود، این در حالی است که بخش عمده ای از افراد نیازمند جامعه اصلا خودرو ندارد و این یارانه عاید افراد دارای خودرو می شود.
  • البته طرح اعطای یارانه سوخت به همه افراد نیز دارای ایراداتی است، از جمله اینکه آیا افزایش توزیع یارانه، کار درستی است یا خیر؟
  • باید بررسی کرد که آیا عدالت اجتماعی از طریق قیمت پایین سوخت تحقق می یابد یا راه های دیگری نیز وجود دارد، آیا عدالت اجتماعی در کشوری مانند نروژ که دارای قیمت بالای سوخت است تحقق یافته یا در کشورهایی مانند ونزوئلا، سودان و ایران که یارانه سنگینی برای سوخت پرداخت می کنند.
  • در دنیا آنچه که بیشتر مورد توجه قرار گرفته، مالیات بر مصرف سوخت است به این معنا که هر کس که سوخت بیشتری مصرف می کند باید پول بیشتری نیز بپردازد.
  • دولت و مجلس برنامه‌ای برای افزایش قیمت سوخت ندارند، باید فکری به حال مصرف سوخت کرد زیرا به شدت در حال افزایش است.
  • تولید سوخت و بنزین از سال ۹۲ رو به افزایش گذاشت اما همزمان با آن میزان مصرف سوخت نیز به شدت بالا رفته است.
  • به دلیل قیمت پایین سوخت هم اکنون حجم بالایی از قاچاق سوخت وجود دارد که آمارها از ۱۰ تا ۲۰ میلیون لیتر قاچاق حکایت دارد.
  • برای مدیریت مصرف سوخت نیاز به گفتمان مشترک بین نخبگان داریم باید نخبگان به دور از بحث های سیاسی و جناحی به تبادل نظر در این موضوع بپردازند.

 

ماخذ :  ایرنا http://www.irna.ir/fa/News/83176050

پاسخ دهید

Your email address will not be published. Required fields are marked *